سوپرچین (Superchain) چیست؟
نوشته شده توسط : علی محمدی پور

سوپرچین جامعه‌ای از زنجیره‌های رمزنگاری است که با استفاده از مجموعه‌ای یکپارچه و منبع باز از اجزای نرم‌افزاری، همکاری هماهنگ را برای این زنجیره‌ها به ارمغان می‌آورد. شبکه اتریوم با موفقیت، تسلط خود را در صنعت بلاک چین تثبیت کرده است. این شبکه با ایجاد بلاک پیدایش خود در 30 جولای 2015، قابلیت ایجاد و اجرای قراردادهای هوشمند را در الگوریتم بیت کوین معرفی کرد و قول عدم تمرکز، امنیت و مقیاس پذیری را داد. با توجه به این مزیت بزرگ، اتریوم همچنان در بالای زنجیره های لایه بالایی باقی می ماند اما این تسلط، با افزایش کاربران و حجم تراکنش ها با چالش های زیادی مواجه شده است. مقیاس پذیری به نفع تمرکززدایی و افزایش امنیت کاهش یافته و کارمزدها و زمان ثبت و پردازش تراکنش ها افزایش یافته است.

در واقع، با معرفی قراردادهای هوشمند، شبکه اتریوم بلاک چین را به حوزه‌های دیگری مانند بازی‌های ویدیویی، اینترنت اشیا و متاورس باز کرد و بین سال‌ های 2020 تا 2021 تعداد کاربران فعال ماهانه افزایش یافت. (MAU)، از 2.3 میلیون نفر به 8.3 میلیون نفر و توانایی پردازش تعداد تراکنش ها در این شبکه به 15 تراکنش در ثانیه محدود شد. این رشد انفجاری امکان ضرب در 10 میانگین گس روزانه در هر شبکه را فراهم کرده است.

این محدودیت ها منجر به توسعه راه حل های لایه دو شده است. با ترکیب چندین تراکنش خارج از زنجیره و ادغام آنها در یک تراکنش واحد در زنجیره اصلی یا همان لایه یک، لایه دو فرآیند را ساده می کند و در نتیجه حجم و فشار کاری روی زنجیره اصلی کاهش می یابد و بنابراین نه تنها کارمزد یا هزینه گس به حداقل می رسد، سرعت پردازش و اجرای تراکنش نیز افزایش می یابد. شبکه اتریوم زنجیره اصلی، لایه یک است و لایه دو، لایه ای بالای لایه اصلی است که راه حل هایی برای حل مشکل مقیاس پذیری اتریوم بر روی آن تعریف شده است.

راه حل های لایه دوم اتریوم

راه حل های لایه دوم اتریوم

راه حل های لایه دو اتریوم امنیت تراکنش ها را به دو صورت فراهم می کنند:

  • اجماع لایه اصلی اتریوم است
  • جدا از شبکه اصلی

راه‌ حل‌ های شبکه اصلی مجزا، بلاک‌ چین‌ های جداگانه‌ای هستند که در کنار زنجیره اصلی اتریوم عمل می‌کنند و امکان تبادل دارایی‌ ها را در میان زنجیره‌ها فراهم می‌کنند. این زنجیره جانبی، ازدحام زنجیره اصلی را کاهش می دهد و با انتقال تراکنش های میکرو دیفای، بار اضافی را از شبکه اصلی حذف می کند. راه حل توافقی لایه هسته همان مراحل راه حل شبکه هسته تقسیم شده را دنبال می کند، با این تفاوت که تراکنش ها در نهایت پس از فشرده سازی به لایه اصلی بازگردانده می شوند.

جمع‌ آوری‌ها، به معنای جمع‌آوری‌شده، یکی از انواع راه‌حل‌های لایه دو اتریوم هستند که در آن تراکنش‌ها خارج از بلاک چین اصلی پردازش و جمع‌آوری می‌شوند؛ سپس تراکنش‌ها تجمیع، خلاصه شده و به شبکه اصلی ارسال می‌شوند. در این راه حل، امنیت تراکنش توسط همان لایه اصلی اتریوم تضمین می شود. Rollup ها به ZK-Rollups (Zero-Knowledge Rollups) و Optimistic Rollups (Optimistic Rollups) تقسیم می شوند.

مجموعه‌ های خوش‌ بینانه با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار هستند و امکان اجرای قراردادهای هوشمند را دقیقاً همانطور که در شبکه اتریوم اجرا می‌شوند، می‌سازند. این راه حل لایه دو، همانطور که از نام آن پیداست، بسیار خوش بینانه فرض می کند که همه تراکنش ها معتبر هستند. یکی از بزرگترین و امیدوارکننده‌ترین پروژه‌های مبتنی بر راه‌ حل لایه دو Optimism است که مفهوم سوپرچین نیز به این راه‌حل مربوط می‌شود.

آپتیمیسم چیست؟

آپتیمیسم چیست؟

Optimism یک راه حل مقیاس پذیر لایه دو است که با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار است و از مکانیزم Rollups استفاده می کند. همانطور که گفتیم، رول آپ ها تراکنش ها را به صورت دسته ای، خارج از زنجیره روی بلاک چین دیگر و سریعتر (همان لایه دو) پردازش می کنند، سپس داده های تراکنش را به بلاک چین اصلی (لایه یک یا شبکه اصلی) منتقل می کنند. به عبارت دیگر، جمع‌آوری‌ها ده‌ها تراکنش را از شبکه اصلی حذف می‌کنند و آنها را خارج از زنجیره پردازش می‌کنند، سپس آنها را به یک تراکنش تبدیل می‌کنند و دوباره به زنجیره اصلی می‌فرستند. به همین دلیل، رول‌ آپ‌ها را محلول مقیاس‌ بندی خارج از زنجیره نیز می‌نامند. هزینه های پرداخت شده برای این تراکنش ها بین همه کاربران تقسیم می شود. هنگامی که یک تراکنش از طریق راه حل Optimism پردازش می شود، با استفاده از زیرساخت امنیتی اتریوم با لایه اول در ارتباط ثابت باقی می ماند. همه این رویدادها بدون هیچ تغییری در لایه اول انجام می شود.

در رول آپ‌ های خوش‌ بینانه، فرض می‌شود که کاربران با حسن نیت رفتار می‌کنند، به طوری که تمام تراکنش‌های ارسال‌شده در سطح یک تا زمانی که مخرب بودن آنها ثابت نشود معتبر تلقی می‌شوند. در این لایه دو راه حل با مفروضات مثبت، زمان پردازش تراکنش صرفه جویی می شود و فرآیندهای خسته کننده تأیید و اعتبارسنجی حذف می شوند.

در واقع، Optimism برای بازگرداندن تراکنش به شبکه اصلی اتریوم نیازی به اثبات صریح قبلی از اعتبار تراکنش‌ها ندارد و فرض می‌کند که تراکنش‌ها معتبر هستند اما برای اعتراض به صحت تراکنش، یک تاخیر هفت روزه به نام پنجره چالش در نظر گرفته شده است. اگر در این مدت شک داشته باشید، سیستم اثبات خطا (که قبلاً سیستم اثبات تقلب نامیده می شد) معامله مورد نظر را تأیید می کند.

بنابراین، یک بازه زمانی هفت روزه توسط گره ها برای شناسایی و اثبات تقلبی بودن یا نبودن داده ها در نظر گرفته می شود و در صورت اثبات تقلبی بودن تراکنش های ارسالی، ابتدا فرآیندی برای اثبات تقلب اجرا می شود، سپس با استفاده از داده های موجود در زنجیره اصلی اتریوم، محاسبات صحیح تراکنش انجام می شود. گره ها در این روش با پاداش یا جریمه ای که در قالب به دست آوردن یا از دست دادن اتر (ETH) دریافت می کنند، انگیزه می یابند.

OP Stack چیست؟

OP Stack چیست؟

OP Stack که در اکتبر 2022 راه اندازی شد، مجموعه ای از نرم افزارهای منبع باز است که بلاک چین هایی مانند Optimism روی آن پیاده سازی می شود. مجموعه‌ای از فناوری‌ها و ماژول‌ها که به‌ عنوان مدلی از بلاک‌ چین‌ های مدولار، مقیاس‌پذیر و قابل تعامل ارائه شده‌اند. استک OP نه تنها به استک لایه 2 Optimism کمک می کند، بلکه قالبی برای ایجاد طیف وسیعی از بلاک چین های لایه 2 جدید در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد. استک OP در 6 ژوئن 2023 افزایش یافت، زمانی که راه حل لایه دوم Optimism ارتقاء Bedrock را معرفی کرد. ارتقاء Bedrock یک سری پیشرفت‌ها را به همراه داشت، مانند کاهش هزینه‌های تراکنش، کاهش زمان لازم برای سپرده‌گذاری و بهبود عملکرد گره.

علاوه بر همه این اقدامات، Optimism برای توسعه بلاک چین، دو لایه جدید خود و در نتیجه ظهور زنجیره پایه دو لایه، همکاری با کوین بیس را نیز سازماندهی کرده است تا کاربران و توسعه دهندگان را به شبکه اتریوم متصل کند و در اختیار آنها قرار دهد. توانایی ایجاد برنامه های غیرمتمرکز یا Dapps ارزان تر، سریع تر و ایمن تر بود.

Base Chain از OP Stack برای دستیابی به اهداف خود استفاده می کند و هدف آن این است که به عنوان پلی بین محصولات، کاربران و دارایی های Coinbase و اکوسیستم گسترده تر اتریوم عمل کند اما این تنها آغاز است؛ هزاران زنجیر ردیف دوم ممکن است در آینده پدیدار شوند و اکنون سوال این است که چگونه این زنجیره ها می توانند وجود داشته باشند و به طور مداوم کار کنند؟ اینجاست که مفهوم Superchain وارد می شود.

سوپرچین چیست؟

سوپرچین چیست؟

ارتفاع Bedrock بستری پایدار برای آپتیمیسم فراهم کرد اما آینده این رول آپ به عنوان راه حل لایه دو برای اتریوم چیست؟ پاسخ Superchain است. لایه آپتیمیسم دو زنجیره ای که دارای امنیت، لایه ارتباطی و استک OP هستند. در بدن انسان تک تک سلول ها اندام ها را تشکیل می دهند، سپس این اندام ها ارگانیسم ها را تشکیل می دهند و این موجودات نیز جامعه را تشکیل می دهند. تحولات در دنیای رمزارز تا حدی منعکس کننده این ساختار است.

بیت کوین را می توان یک ارگانیسم تک سلولی، یک زنجیره با عملکرد انحصاری در نظر گرفت اما در مورد اتریوم، اکوسیستم با افزودن لایه ای از قابلیت برنامه ریزی با قراردادهای هوشمند، به ارگانیسمی چند سلولی تبدیل شد. سپس توکن‌ها آمدند که واحدهای کوچکتری هستند؛ اکنون با راه‌ حل‌های لایه دو، ایده زنجیره‌ها یا ارگانیسم‌ های متعدد پدیدار می‌شود.

Superchain مانند اجتماع زنجیره ای است که به یکدیگر متصل می شوند. اگر هر زنجیره رمزنگاری یک موجودیت منفرد در نظر گرفته شود، سوپرچین در واقع همکاری هماهنگ این زنجیره‌ها است. همانطور که بسیاری از ارگانیسم‌های منفرد یک جامعه را تشکیل می‌دهند، زنجیره‌ های زیادی نیز می‌توانند با هم جمع شوند و یک ابر زنجیره را تشکیل دهند.

هدف اصلی سوپرچین ارائه و بهبود مقیاس پذیری است. برای گرد هم آوردن یک میلیارد نفر در دنیای ارزهای دیجیتال، به بیش از چند کانال نیاز داریم. یک سوپر زنجیره تضمین می کند که این زنجیره های منفرد به عنوان یک واحد ارتباط برقرار کرده و به طور منسجم عمل می کنند. اساساً، سوپرچین ترکیبی از چندین زنجیره خواهد بود که در بالای استک OP ساخته شده‌اند و شبکه اصلی Optimism را با زنجیره‌های لایه دو دیگر ادغام می‌کند. این طراحی نوآورانه به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا نه تنها یک زنجیره خاص، بلکه سوپرچین را به عنوان یک موجودیت کلی، هدف قرار دهند.

برای کسب اطلاعاتی در زمینه آموزش ارز دیجیتال، بر روی لینک کلیک کنید.

مزایای سوپرچین

مزایای سوپرچین

گفتیم که سوپرچین یک شبکه افقی از زنجیره هایی است که با استفاده از OP Stack ساخته شده است که به هم متصل بوده و دارای یک لایه امنیتی و ارتباطی مشترک هستند. برخی از مزایای سوپرچین عبارتند از:

ایجاد انگیزه برای کانال های فردی

به طور عمده، Superchain یک پلتفرم استاندارد و ایمن را ارائه می دهد. اگر جامعه کریپتو به یک مدل امنیتی خاص اعتقاد داشته باشد، عضویت در سوپرچین به نفع آنهاست و تضمین می کند که آن جامعه به بهترین شکل ممکن عمل می کند و بالاترین استانداردها را رعایت می کند.

همگنی

یکنواختی یا همگنی اساس کار سوپرچین را تشکیل می دهد و از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا امکان تبلیغ همزمان کانال ها را ایجاد می کند.

برای اطلاع از نحوه ثبت نام در صرافی مکسی، بر روی لینک کلیک کنید.

بهبود استحکام کد پایه ای

با راه‌اندازی لایه‌های جدید، کد اصلی زنجیره، پایه کد استاندارد شده، دائماً تغییر می‌کند و با گذشت زمان، علاوه بر ساده‌سازی کد، در برابر آسیب‌پذیری‌های احتمالی نیز مقاومتر می‌شود.

ارتقای UI/UX

افزایش سهولت استفاده و کاربرپسندی به ادغام همزمان تراکنش ها بین زنجیره های مختلف Optimism، بدون نیاز به پل زدن یا دخالت واسطه ها اشاره دارد. اگرچه سوپرچین از چندین زنجیره تشکیل شده است، کاربر نهایی از یک زنجیره یکپارچه استفاده می کند که در عمل پیشرفت هایی مانند استفاده از کاوشگرهای بلاک جهانی (در مقابل کاوشگرهای جداگانه برای هر زنجیره، مانند اسکنر اتریوم و حذف شبکه ها را به همراه دارد.

فرض کنید چندین بار روی زنجیره‌های Optimism جداگانه معامله می‌کنید و در عین حال احساس می‌کنید که با یک زنجیره در حال تعامل هستید، این مفهوم یک سوپر زنجیره است که نیاز به واسطه‌ها و بریج ها را از بین می‌برد. علاوه بر این، رابط های برنامه های مختلف را نیز ساده می کند، مانند حذف منوی کشویی در برنامه کیف پول متامسک.

آسان کردن زندگی برای برنامه نویسان

Superchain به معنای واقعی کلمه به توسعه دهندگان اتریوم کمک می کند تا برنامه های غیرمتمرکز را آسانتر و بدون زحمت در زنجیره Optimism توسعه دهند و اجرا کنند.

مشکلات سوپرچین

مشکلات سوپرچین

برخی از چالش هایی که مانع استفاده از سوپرچین می شوند عبارتند از:

فورک بدون اثبات عیب

بحث در مورد استراتژی Optimism ظهور زنجیره‌هایی است که به دلیل قابلیت فورک OP Stack بی‌خطر نیستند. اثبات عیب که به عنوان محافظت از تقلب نیز شناخته می شود، پایه اصلی Superchain است اما این سوال پیش می‌آید: بلاک چینی که از اثبات خطا استفاده نمی‌کند چه پیامدهای امنیتی دارد؟ آیا یک زنجیره آپتیمیسم همچنان امنیت دارایی های کاربران خود را تضمین می کند؟

برای پاسخ به این سوال، Optimism یک رویکرد متوالی را اتخاذ می کند: ابتدا بستر، سپس ماژول اثبات تقلب. هنگامی که توانایی اثبات تقلب یا اشتباه گنجانده شود، هر زنجیره عملیات دوشاخه نیز می تواند این شواهد را بپذیرد.

سازگاری

برای اینکه سوپرچین به طور موثر عمل نماید و هدف خود را برآورده کند، باید پایدار باشد. هر زنجیره سوپرچین فردی باید از استانداردها، پروتکل ها و ساختارهای یکسانی پیروی کند. در واقع چالش اصلی، اطمینان از سازگاری و استانداردسازی هر زنجیره در سوپرچین است. این کانال ها نه تنها باید درک مشترکی از یکدیگر داشته باشند، بلکه باید با هم تبلیغ و مدیریت شوند. علاوه بر این، Superchain در حال حاضر یک مفهوم در حال توسعه است و تیم Optimism آن را به عنوان یک سفر چند ساله می بیند!

تحولات جاری در اطراف OP Stack

پس از ارتقای بستر، زنجیره لایه دو آپتیمیسم با افتخار به عنوان پیشگام سوپرچین معرفی می شود و لایه دوم زنجیره پایه کوین بیس با اختلاف کمی در رتبه دوم قرار دارد. موسساتی مانند ورد کوین به طور فعال از پتانسیل OP Stack استفاده می کنند. Aevo، یک صرافی غیرمتمرکز، اخیراً زنجیره OP Stack خود را نیز معرفی کرده است. برای جان سالم به در بردن، BNB Chain همچنین اجرای بتا opBNB را اعلام کرد، نسخه‌ای که با OP Stack و EVM سازگار است. بنابراین می توان گفت که موج OP Stack در حال افزایش است.

مقایسه سوپرچین با اتریوم

شبکه اتریوم از سال 2015 تا 2019، در مرحله تحقیقاتی بود و با ظهور اتریوم 2.0 در سال 2020، این مفاهیم به چالش های مهندسی تبدیل شدند. در مقایسه تکامل سوپرچین با جدول زمانی اتریوم، به نظر می رسد که سوپرچین در حال حاضر جایی بین فاز تحقیقاتی و فاز مهندسی است.





:: برچسب‌ها: سوپرچین، آموزش ارز دیجیتال، صرافی مکسی ,
:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 اسفند 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: